Port de la Selva (Alt Empordà)
Port de la Selva www.catalunya.com |
El terme municipal
s’estén pel sector septentrional de la península del Cap de Creus, en terrenys
accidentats pels vessants finals de la serra de Rodes, que, com al terme veí de
Cadaqués, formen en contacte amb la mar, una costa rocallosa, en alguns llocs
acinglerada.
Comprèn la vila del
Port de la Selva, cap de municipi, a la riba de llevant de la badia del mateix
nom, el petit poble de la Vall de Santa Creu, l’antic poble de Santa Creu de
Rodes, amb l’antiga església i santuari de Santa Helena, les ruïnes imposants
del monestir de Sant Pere de Rodes i les restes del castell de Sant Salvador de
Verdera, a més de nombroses urbanitzacions residencials. La majoria de masos,
que havien estat nombrosos, estan deshabitats.
Les carenes més altes
fan de límit amb els termes veïns. En l’accidentat relleu formen fondes i
estretes valls les rieres, els barrancs o còrrecs. La més important és la riera
del Port o de Rubiés, que davalla des dels vessants del Pení fins a la platja
de la Ribera, al fons de la badia desemboca la riera de la Vall de Santa Creu,
que davalla de la Selva. A llevant, la riera de Tavellera desemboca a la cala
homònima, i altres de menors formen petites calanques.
El litoral s’inicia al
NW amb un sector de costa més aviat baix en contrast amb el més retallat, rocós
i erosionat, pròxim al Cap de Creus. El primer accident destacat és el cap del
Bol i la petita península de s’Arnella, on fou bastit un far al començament del
segle XX i on s’inicia la corba de la badia del Port de la Selva, refugi
natural malgrat les dificultats en temps de tramuntana, ja que és oberta al
nord.
A la petita platja o
port de la Vall desemboca la riera de la Vall Santa Creu, i el litoral continua
per la punta de Cap de Terra, inici del veritable fons de la badia.
La vila s’assenta a
l’extrem de llevant, al seu extrem nord hi ha la corba del port de Reig, centre
de la vida marinera, que és limitat per la punta de la Lloia, promontori rocós
que marca l’altre extrem de la badia. S’arriba després a la punta de la Creu,
on s’inicia la costa més articulada, de cales inhòspites i aspra morfologia, el
rocam s’alça des de la Punta Blanca per formar els grans espadats del Cap Gros,
promontori que s’alça a 176m sobre el mar. Aquí s’inicia l’ampla badia del
Golfet, resseguida per la punta del Cul del Moro, fins arribar a la punta dels
Tres Frares, límit tradicional amb Cadaqués. Les cales més accessibles solien
tenir barraques de característica construcció popular, ara abandonades o
desvirtuades, com a refugi de pescadors.
Resten pocs vestigis
de les frondoses boscúries que antigament cobrien les muntanyes i que
justificaven el topònim de la Selva (alzines, esparses, roures o castanyers), les
terres són àrides i despullades. Una part important del municipi ha estat
integrada dins el Parc Natural del Cap de Creus.
www.arc-portdelaselva.com |
Parc Natural del Cap de Creus ca.wikipedia.org |
LA
POBLACIÓ
És formà a la segona
meitat del segle XVII o a principis del XVIII, quan minvà el perill de la
pirateria (abans hi havia només grups de barraques o botigues per a guardar-hi
embarcacions i estris dels pescadors de la Selva de Mar i d’altres indrets de
la rodalia) i assolí definitivament la independència respecte de la Selva de
Mar.
L’ECONOMIA
La gran extensió del
conreu de la vinya a partir del segle XVIII, alternada amb l’olivera, que per
les típiques feixes o terrasses sostingudes per parets seques arribava a les
carenes de les muntanyes i que donà tanta prosperitat a la població
(s’exportava vi i oli per mar a França i a Itàlia), sofrí la fil·loxera (des
del 1879), i només foren replantats amb ceps americans els indrets més
accessibles (valls i replans baixos de les muntanyes), al mateix temps que
s’incrementava en part l’olivera. Al final del segle XX, garrigues i matolls
cobreixen extensos espais, però aquests arbustos han estat també castigats pels
incendis, i la roca nua, sovint llicorella, domina molts indrets.
Actualment
l’agricultura i la ramaderia gairebé no tenen incidència. D’altra banda, hom
havia explotat mines de ferro, pedreres de marbre (prop de la muntanya Negra) i
altres calcàries.
La pesca ha estat
tradicionalment l’activitat primordial dels habitants del Port (poble fundat
precisament pels pescadors de la Selva). Fins a la actualitat ha arribat la
fama del gran art comunal del Port de la Selva, dit “l’art gros”, (xarxa de
cànem de grans dimensions, molt resistent), que es tirava quan entraven a la
badia els bancs de tonyines per fresar-hi. Era patrimoni de la comunitat, es
guardava a l’església parroquial de la Selva (després a la del Port) i es
llençava des del port de Reig. Tot el poble, convocat per les campanes de
l’església participava en aquesta operació; els llaguts tancaven la badia des
de la Lloia fins a la punta de s’Arenella i tothom des de la platja o des de
les barques, tenia una tasca assignada. Aquest art es mantingué fins als
darrers anys del segle XIX, probablement s’extingí a causa de la progressiva
minva de túnids en aquestes aigües.
D’altra banda, la
pesca a l’encesa (sardina i seitó, sobretot) ha estat més tradicional del Port
i, com a Cadaqués, les del terme es repartien per sorteig entre els patrons,
també hi havia barques de bou. El port pesquer i esportiu, és ben arrecerat a
la badia, i el peix se subhasta a la llotja.
Pel que fa al sector
secundari, les indústries de salaó són documentades des del 1800, i les dels
mestres d’aixa, des del 1862. Predominen les empreses dedicades a la
construcció, seguides de les del ram de l’alimentació i el metall.
El turisme ha
esdevingut, com a tota la Costa Brava, una de les activitats bàsiques de la
població.
LA
VILA DEL PORT DE LA SELVA
Morfologia
urbana
Situada a 12m
d’altitud, a l’extrem de llevant de la badia. Formant un suggestiu conjunt
d’arquitectura popular presidit per la blanca església, amb cases també
blanques cobertes de teules torrades. Les cases més pròximes a la mar
s’arrengleren vora el moll d’en Balleu, que forma una llarga riba prop de la
qual hi ha el Pòsit de Pescadors, l’Hotel del Comerç, cafès tavernes i botigues
i en la qual sobresurt el promontori de la Timba. A l’extrem nord hi ha la
corba del port de Reig, centre de la vida marinera.
La disposició
urbanística és molt pròpia dels pobles de pescadors originats als segles
XVII-XVIII, una retícula de carrers, els més llargs paral·lels a la riba,
encreuats pels més curts, estrets i costeruts. Les antigues cases solien tenir
l’habitatge al pis, amb escala a l’exterior adossada a la façana i els baixos
coberts amb volta, que eren destinats a celler i magatzem d’estris agrícoles i
de pesca.
De la primitiva
església resten elements integrats en un gran casal posterior. L’actual
església parroquial és al centre de la població, una mica enlairada sobre la
riba del moll d’en Balleu.
El cementiri, als
afores de la vila, en un repeu de la muntanya, fou bastit el 1926.
HISTÒRIA
Les referències alt medievals
al Port, totalment integrat dins els dominis directes del monestir de Sant Pere
de Rodes, corresponen probablement al “porto quod dicunt Armi-rodas”
esmentat en una donació de Gausfred d’Empúries-Rosselló del 974 al monestir. Inicialment,
el poble més important de la contrada era el de Santa Creu de Rodes, i per això
a voltes és anomenat el Port de Santa Creu (en una donació del 1116 al
monestir, es parla de “Portum Crucis”). Però la decadència de Santa Creu
des del segle XIV donà la primacia de la rodalia a la vila de la Selva de Mar o
de Dalt, i el primitiu nucli de població del Port. Al llarg del segle XVIII
coexistirien els noms del Port de Santa Creu, Santa Creu del Port, Santa Creu
del Port de la Selva, Santa Creu del Port de Mar i Port de la Selva de Mar,
fins que al llarg del segle XIX s’imposà el nom actual. L’arxiu municipal fou
cremat pels carlins durant la guerra dels Matiners.
Una primera
independència jurisdiccional fou concedida al Port de la Selva el 1779, amb el
nomenament de batlle propi i la col·locació de fites de pedra que marcaven ja
un territori municipal coincident amb l’actual; però davant les protestes i
accions bel·licoses de la gent de la Selva fou revocada l’ordre el mateix any
(veïns de la Selva entraren victoriosos al Port amb la tropa que fixava el ban
de revocació) Le aspiracions de la gent del Port, que invocaven la prosperitat
de la pesca i del comerç marítim, l’augment de la població, l’existència de
duana, ronda de tabac i gabella de la sal, i les dificultats de control
sanitari en no disposar de funcionaris de justícia (cosa que afavoria els atacs
corsaris), foren finalment escoltades, i per una cèdula reial signada per
Carles III el 1787 la població fou convertida en vila reial amb independència
municipal, jurisdiccional i administrativa, amb sobirania sobre el terme fixat
el 1779.
D’altra banda,
l’aspiració a la independència parroquial no s’assolí fins el 1926, any en què
l’església restà convertida en parròquia, de la qual depenien les de la Vall de
la Santa Creu, Sant Baldiri de Tavellera i els antics llocs de culte abandonats
del territori municipal.
CULTURA
I FOLKLORE
La població atragué
des dels primers decennis del XX una sèrie d’estiuejants entre els quals figuraven
escriptors i artistes com Josep Maria de Segarra, que descriví personatges,
temes i el paisatge amb poemes com Vinyes verdes vora el Mar i l’obra
teatral El Cafè de la Marina, entre d’altres. D’altra banda J.V. Foix
incorporà en la seva obra, de caràcter més oníric, elements del paisatge i la
toponímia del Port (proses poètiques
sobre el Port de la Selva a KRTU)
Quant a diades
festives, cal destacar la Festa Major petita, que s’escau al maig, amb motiu de
la diada de Sant Baldiri, i la Festa Major, que se celebra a l’agost, la
festivitat de la Mare de Déu de les Neus. A l’estiu se celebra la Nit de l’havanera,
la Nit de la Sardana i una trobada de vela llatina i una trobada de vela
llatina.
ALTRES
INDRETS DEL TERME
La
Vall de Santa Creu
El poble de la Vall de
Santa Creu, al NE del terme, és a la capçalera de la riera de la Vall, en un
replà poc elevat sobre el fondal, dominat a migdia per la serra on s’alcen les
ruïnes de Sant Pere de Rodes, de Santa Helena i del Castell de Sant Salvador.
Unes cases dels segles XVII-XIX, algunes amb galeries superiors d’arcades,
formen el nucli de carrers estrets i costeruts. L’església de Sant Fruitós, és
una construcció de caràcter popular, d’una nau (segles XVI-XVII) absis
semicircular i campanar i campanar de cadireta, però sense vestigis medievals.
Hom creu que el nucli es formà quan fou abandonat el poble de Santa Creu de
Rodes, enlairat sobre seu, però l’església és esmentada ja al segle IX.
Era d’una cel·la
monàstica, una de les quatre discutides entre els monestirs de Banyoles i de
Sant Policarp de Rasès, i després fou possessió de Sant Pere de Rodes. La
població celebra la festa major el dia 16 d’agost.
blog.costabravas.fr |
Santa
Creu de Rodes
Avui despoblat, queden
vestigis dels carrers i cases i, en especial, del recinte murat que protegia la
població, situat tot em un replà, a ponent de l’església. Aquest poble,
abandonat al segle XVII, fou antigament centre del municipi o la demarcació que
més tard va centrar la Selva de Mar.
L’antiga església
parroquial de Santa Creu de Rodes, dita ara Santa Helena, és coneguda des del
974. Edifici d’una sola nau, un absis trapezial, marcadament desviat vers el
sud, i un creuer de braços molt destacats. Va ser desfigurada més tard amb dues
naus laterals i una mena de pòrtic o galilea. A l’extrem de llevant de la nau
s’alça una torre de planta quadrangular i murs atalussats. A les quatre façanes
d’aquesta torre preromànica hi ha tres arcs cecs o fornícules que combinen amb
dues finestres estretes i llargues. Sobre el mur de ponent, s’alça el campanar
de cadireta.
xusquipedia.blogspot.com |
El castell de Verdera
Castell de Verdera o de Sant Salvador, emplaçat al cim més alt de la serra de Rodes, que és una fita termenera entre els municipis de Palau-saverdera, la Selva de Mar i el Port de la Selva. És un veritable castell roquer, i les seves restes ocupen l’espai, relativament reduït, del punt més alt del turó. La planta del recinte murat s’adapta a les irregularitats dels afloraments de roca d’aquest cimal.
Devia existir ja al segle IX, ja que apareix esmentat des del 904. El 974 fou donat al monestir pel comte Gausfred d’Empúries-Rosselló. Al principi del segle XI fou usurpat per Hug I d’Empúries, i finalment els comtes emporitans en prengueren possessió i el reedificaren el 1238, després d’una entesa o concòrdia amb l’abat de Rodes.
El 1284 l’ocuparen els francesos en la seva invasió frustrada del Principat, però aviat retornà al poder dels comtes d’Empúries. A la segona meitat del segle XIV, el comte Joan I d’Empúries (1362-1396) s’hi feu construir una estança.
El recinte murat del castell té una planta de rectangle allargat, però irregular per causa de les penyes on s’assenta. A l’extrem nord-occidental, sobre un petit planell rocós, arran del penya-segat occidental, hi ha una gran torre que té una part rectangular i una altra de massissa triangular. Més avall hi ha una altra torre de planta semicircular unida a un llenç que davalla fins a un pla força inferior. Una cisterna i altres elements complementen aquest castell, que és un mirador sobre l’Empordà i les comarques veïnes i també sobre una enorme extensió de costa i mar.
www.elportdelaselva.com |
La capella de Sant Baldiri de Taballera
Situada al SE de la vila del Port de la Selva, dalt de la muntanya de Sant Baldiri, a la capçalera de la petita vall. Actualment, la capella, la casa del capellà i la torre de defensa que s’hi construí el 1558 són en ruïnes.
travessa-pirineus.blogspot.com |
Restes arqueològiques
Hi ha diversos megàlits, dels quals el més popular és el dolmen de la Taula dels Lladres, o de Mores Altes. D’altres megàlits són la galeria coberta del Mas de la Mata, i els dòlmens de Tavellera, el de la Cendrera i el del Pla del Dijous, d’aquest dolmen són interessants les inscultures de la cara superior de la llosa de coberta, la necròpoli de la Punta del Pi presentava dos tipus d’enterraments d’incineració, pertany a la fase de transició de l’edat de bronze a l’edat de ferro. Són contemporànies les coves d’habitació dels Encantats i de la Porta, als vessants del puig dels Bufadors.
A la costa s’han efectuat nombroses troballes arqueològiques submarines (Cala Cativa, Golfet, Cala Culip), de datació probablement altmedieval, al paratge de les Cavorques, hi ha un conjunt de cavitats, que probablement corresponen a un conjunt d’ermitatges medievals, la més gran de les quals conté uns grafits interessants.
MONESTIR
DE SANT PERE DE RODES
El més notable de
l’Empordà i un dels més coneguts de tot el País. El conjunt de les seves
edificacions es dreça en un graó del vessant abrupte de la muntanya de Verdera,
a 520m prop de la font dita, des de fa segles, del Raig i també modernament
dels Monjos. Per la seva situació, el vell monestir i el camí que hi mena des
del collet de Santa Helena, són un mirador natural sobre el golf del Lleó i
sobre el litoral marítim que es prolonga des del Cap de Creus vers al nord fins
a perdre’s de vista en les llunyanes platges del Rosselló.
www.xtec.cat |
biblosespriu.blogspot.com |
Història
del monestir
És una joia de l’art
romànic pel seu temple original, sumptuós i ple d’enigmes arqueològics,
especialment pel que fa a la datació de les diferents parts i a causa dels seus
orígens obscurs i poc documentats.
Les primeres notícies
que s’hi tenen són de la darreria del segle IX (878), quan el lloc s’esmenta
com una simple cel·la monàstica dependent del monestir de Sant Esteve de
Banyoles. Hom considera que aquestes cel·les podien haver estat ocupades poc
abans del 782 pel monjo Atala, any en que s’establí al pagus de Perelada, abans
de fundar el monestir de Sant Policarp de Rasés. Per tant la cel·la de Sant
Pere i les seves veïnes podien haver estat monestirs sorgits durant el domini
visigòtic.
El plet entre els
monestirs de Sant Esteve de Banyoles i de Sant Policarp de Rasés, per la
dependència de les cel·les de Sant Pere, fou portat a la cort franca, i el 899
hi va intervenir encara a seu de Girona, com a tercer pretendent, al qual foren
adjudicades interinament. El cenobi va prendre volada, i des del 902 consta com
a comunitat pròpia, que rebia donacions que n’augmentaven el patrimoni. La
independència definitiva comença vers el 926, quan Tassi, un magnat d’aquestes
terres, juntament amb el seu fill Hildesind (947-991), el primer abat del
monestir, en un espai de temps relativament curt (926-944), el convertí en un
monestir gran i prestigiós, amb un notable poder espiritual i temporal.
La història de Sant
Pere de Rodes es caracteritza per les lluites constants que li calgué mantenir
des de la fi del segle X, per conservar el seu patrimoni i la seva ascendència
espiritual enfront les divisions i les lluites del comtat, i també de la
relaxació de costums. Les primeres lluites vingueren ja al principi del segle
XI, quan el comte Hug I d’Empúries i altres magnats del país van apropiar-se de
diversos béns del monestir. Davant això, l’abat Pere va demanar l’ajut del Papa
Benet VIII el 1021, i l’any següent es va celebrar una consagració de
l’església del monestir i, d’acord amb cartes papals adreçades al comte
d’Empúries i altres magnats s’intentà posar ordre en robatoris i depredacions.
En els segles següents
es mantingué el camí emprés al segle X, i també les constants pressions enfront
de comtes i bisbes per conservar la seva autonomia i el seu prestigi. Una de
les expressions d’aquest prestigi del monestir foren els famosos jubileus,
dedicats a la Santa Creu, que segons es creu se celebraven, per concessió del
Papa Urbà II, des del 1088, i que perduraren fins el 1697, època en que
s’abandonaren a causa del gran declivi que havia experimentat el monestir.
La pirateria, que
causà el desplegament de la costa, i ben aviat les guerres amb França,
perjudicaren greument el monestir, que fou saquejat diverses vegades, en
especial els anys 16755555, 1693 i 1708, quan el duc de Noailles s’emportà la
famosa Bíblia de Rodes, ara conservada a la Bibliothèque Nationale de París.
El 1793, la Revolució
Francesa obligà a evacuar el monestir, i la comunitat es traslladà
definitivament a Vila-Sacra (1798), on començà l’edificació d’un nou monestir,
que no es va cloure perquè el 1809 la comunitat passà a residir a Figueres, on
perdurà fins a l’exclaustració.
El
conjunt arquitectònic
L’any 1930, el
monestir era declarat Monument Historicoartístic.
Les edificacions que
formen el monestir s’adapten a la petita esplanada irregular de l’escarpada
muntanya de Verdera, i per això són situades a diferents nivells. Formen el
conjunt arquitectònic, l’església que es dreça a la banda nord, en un nivell
una mica inferior a la resta de les edificacions. A migdia de la basílica hi ha
el claustre, i al voltant, les principals dependències del cenobi; la sala
capitular, l’arxiu i la biblioteca, el refectori i la cuina i el dormitori. A
llevant del claustre i de l’església hi ha una complexa amalgama constructiva
que correspon, a les restes de les cases que habitaven els monjos dispensats,
per llur nissaga o propietats, de moltes obligacions de la vida comunitària. A
la planta baixa d’aquest lloc hi ha els amples cellers del monestir. A l’extrem
septentrional, al NE de l’església, es drecen els vestigis restaurats, del
palau abacial. Vers el migdia i al SE, a la vora d’un pati enlairat i d’uns
porxos, hi ha altres construccions que devien ser també habitacions o residències
de monjos. Aquest sector dóna a l’hort i al jardí, situats en un nivell
inferior i protegits per grossos murs de contenció. A ponent, davant la façana
exterior de l’ala meridional del claustre, hi ha una espaiosa plaça
rectangular, que devia servir e pati d’armes. A cada extrem d’aquesta façana es
drecen unes torres altes i ferrenyes; la torre mestre i el campanar, bastit al
costat de l’església. Al N del pati, n’hi ha un altre de més reduït, situat a
un nivell força més baox, situat davant el pòrtic i la galilea, que precedeix
la portalada principal de l’església. Tots dos patis resten tancats a ponent i
a migdia per diferents murs i edificacions. Al centre de les construccions de
ponent hi ha l’entrada principal al recinte monàstic, que és un passadís cobert
amb volta. A migdia de l’entrada hi ha l’edifici que hom creu destinat a
cel·les dels servents o criats en la part superior, i a caserna o allotjaments
ocasionals en la inferior. A l’altra banda de l’entrada i al costat meridional
del pati hi ha les ruïnes de diferents estances que podrien haver estat la
presó, magatzems o graners, forns, cavallerisses, etc.
L’església monàstica,
un edifici de tres naus, la central amb volta de canó i de gran altura,
contrarestada per estretes naus laterals amb voltes de quart de cercle. Les
naus són separades per pilars massissos, reforçats per columnes adossades,
sobre un alt basament, amb dos registres sobreposats, amb capitells ornats
d’entrellaçaments i formes vegetals que recullen els arcs torals. L’església és
dotada d’un transsepte amb dues absidioles molt aprofundides i un gran absis
central, amb un sector carrat al fons, amb cripta sota i una girola amb pilars
alternats per columnes geminades.
Es pot considerar en
molts aspectes i detalls una obra única dins l’arquitectura medieval del nostre
país.
La gran església
presenta una unitat estructural i constructiva que pertany a un art autòcton,
molt ric en solucions, hereu de l’arquitectura preromànica del país i també
receptor d’influències foranes molt diverses.
La cripta de Sant Pere
de Rodes mostra algunes estructures que són pròpies de les de tipus anular,
però la planta és molt complicada i enrevessada, al qual cosa palesa el seu
primitivisme. La seva situació pot relacionar-se amb la cova on, segons la
tradició, s’amagaren les primitives relíquies que donaren lloc a al monestir.
L’església té encara
molts elements que mereixen una detallada descripció, com la capella de Sant
Miquel, construïda damunt l’ala septentrional del creuer, que es remarca
exteriorment en la torre capella dita de Sant Miquel. Tot i les seves reduïdes
dimensions té una planta romànica d’una única nau, capçada per un absis
semicircular molt aprofundit. A sota, entre el seu nivell i el de les voltes de
creuer i de l’absis lateral de la basílica, hi ha una estança o capelleta,
anomenada tradicionalment la capella de l’Anacoreta.
El campanar, és una
torre de planta quadrada amb tres pisos de finestrals i una coronació superior
que amaga el casquet que forma la coberta. És un magnífic exemplar del romànic
anomenat llombard, del segle XII.
El monestir té dos
claustres: el primitiu i el romànic. El primer fou construït poc després de
l’església, al final del segle X o principi del XI. Les reformes que es
dugueren a terme al monestir a la segona meitat del segle XII comportaren la
construcció d’un nou claustre, el romànic, més elevat i més enretirat cap a
l’oest.
www.mhcat.cat |
blog.demediterraning.com |
www.e-12notas.com |
www.campingemporda.com |
informació
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada